Conceptontwikkeling

Creativiteit en onderzoek inzetten voor nieuwe woonconcepten zijn onontbeerlijk voor de huidige maatschappelijke opgaven.

We leven in een tijd waarin creativiteit en innovatief vermogen onontbeerlijk zijn voor een gezonde toekomst. Een tijd waarin kwaliteit telkens nieuwe inhoud geven, gebaseerd op de échte vraag, geworteld in zijn omgeving. Dat doen we door een intensieve, interdisciplinaire samenwerking zowel binnen AM als met onze partners en klanten. Teamwork is de basis om samen de juiste plannen te ontwikkelen voor de juiste plek. Creativiteit maakt het mogelijk om antwoorden te vinden voor complexe opgaven. Innovatie is vereist om nieuwe oplossingen te geven voor nieuwe opgaven. AM zet zich al decennia in voor het vinden van nieuwe woonconcepten in de stedelijke context met als doel de stad toegankelijk te houden voor iedereen.

Woningen die haalbaar en betaalbaar zijn

De woningmarkt heeft zich de afgelopen tijd zeer dynamisch bewogen. Een terugval tijdens de crisis, maar inmiddels op veel plekken weer grote vraag. Zeker in de grote en middelgrote steden. Het is verleidelijk om te denken dat het ‘dus’ weer goed gaat. Wie zich in de woningmarkt verdiept, ziet dat er tussen vraag en aanbod nog een fikse discrepantie bestaat. Dè uitdaging voor de komende jaren zijn woningen die inspelen op de vergrijzing en woningen die haalbaar en betaalbaar zijn.

Als AM hebben we deze ontwikkeling al heel vroeg onderkend. Inmiddels al weer 10 jaar geleden zijn we gestart met de voorbereidingen van kleinere, betaalbare appartementen voor deze jongeren. De Studio in Amsterdam-West, B’Mine Toren en Villa Mokum zijn voorbeelden die inmiddels al jaren voorzien in een grote behoefte. Ook in Eindhoven en Utrecht bouwen we specifiek voor deze doelgroep, in andere steden zijn we bezig met de voorbereidingen. Bij deze projecten gaat het veel verder dan het stapelen van stenen. Het is denken vanuit de doelgroep. Bekijk hier hoe AM bijdraagt aan deze uitdaging onder andere door het concept van Friendswoningen en De Lofts, ook een woonconcept voor urban millennials. 

Nieuwe woonconcepten gebaseerd op de behoeften van de doelgroep

Met onze ervaring en kennis willen wij deze maatschappelijke uitdaging ook de komende jaren pro-actief oppakken in de grote steden van ons land. We zijn volop bezig met nieuwe projecten als Gustav op de Zuidas en Cruquius, beide op de meest gewilde plekken van de hoofdstad. Studio’s voor mensen die vanuit een community denken. Het illustreert dat we als AM niet alleen kijken naar de woning, maar naar het wonen, met alle bijbehorende voorzieningen. Voor onze volgende projecten in de grote steden zoeken we ontwikkelpartners. Wij willen onze kennis delen, met het idee om op geschikte locaties in de stad samen met onze ontwikkelpartners huisvesting te realiseren voor onder andere de millennials, ouderen en gezinnen.

AM publiceerde het een onderzoek van AM Measure over millennials en toont hierin de ervaring van AM met de doelgroep door het presenteren van zes in aanbouw en gerealiseerde projecten. Daarnaast is een onderzoek naar de behoefte van gezinnen in de stad waarin het duidelijk wordt nieuwe concepten nodig zijn om in hun behoefte te voorzien. Het project Babel in Rotterdam is een voorbeeld van hoe AM haar inzichten en conceptuele kracht laat zien om het voor gezinnen aantrekkelijk te maken om in de stad te blijven wonen.

AM - Inspiring Space Inspiring Space
Regulated by RICS
AM is onderdeel van Koninklijke BAM Groep NV © AM 2018