Veel Nederlandse gemeenten hebben een woningbouwopgave. Tegelijkertijd is er een mobiliteitsopgave. Dat betekent dat er voor nieuwe woon-, werk- en winkelgebieden nieuwe oplossingen gevonden moeten worden om automobiliteit te reduceren en duurzame alternatieven te stimuleren. Dat doet AM door op drie niveaus: een autoluw stedenbouwkundig ontwerp, onderzoeken van de mobiliteitsbehoefte van de toekomstige bewoners en tot slot het aanbieden van alternatieven voor de eerste en/of tweede auto. Met verschillende mobiliteitspartners werken we aan multimodale deelmobiliteitsoplossingen voor woon- en werkfuncties. Hier lees je hoe we dat doen.
Mobiliteitsaanpak voor gebiedsontwikkeling en gebiedstransformatie
Op basis van het onderzoek heeft AM een unieke mobiliteitsaanpak ontwikkeld waarbij gedurende de hele gebiedsontwikkeling duurzame mobiliteit wordt ingebed.
Achterliggende Onderzoek
Aan de mobiliteitsaanpak van AM ligt een interdisciplinair onderzoek ten grondslag. Hier hebben we gekeken naar de drie belangrijkste factoren voor duurzame mobiliteit in gebiedsontwikkeling.
- Ruimtelijke variabelen
Van verschillende gebiedsontwikkelingen is de bereikbaarheid geanalyseerd met verschillende modaliteiten. Opvallende conclusie is dat in alle locaties het merendeel van de woon-werk reizen kan worden ingevuld zonder auto. Bijvoorbeeld met de (elektrische) fiets door de geringe afstand of snelle OV verbinding. Binnen de gebiedsontwikkeling hebben we de ontwerpvariabelen van de ‘TOD standard’ getoetst in de praktijk waarmee naast autoluw ontwerpen ook factoren als aantrekkelijke looproutes, nabijheid van dagelijkse voorzieningen en inpassing van parkeerplaatsen wordt meegenomen. - De mobiliteitsbehoefte
Mobiliteit is een resultaat van een behoefte ergens heen te willen of moeten en het gedrag waarmee bepaalt wordt hoe deze behoefte in te vullen. We hebben op meerdere case studies onderzoek gedaan hoe verschillende doelgroepen na een verhuisbeweging hun mobiliteit wensen in te vullen. Dit hebben we gedaan voor een grootstedelijke case (Bajes Kwartier, Amsterdam), middelgrote steden (de Drie Hoefijzers, Breda en Gasthuyskwartier, Den Bosch) en een suburbane ontwikkeling (Gebiedsontwikkeling Park Quatre Bras, Haarlemmermeer). In totaal hebben 1.333 mensen die op zoek zijn naar een nieuwbouwwoning in deze gebieden meegedaan aan het onderzoek. - Mobiliteitsaanbod
Met verschillende mobiliteitsexperts, van onderzoekers, beleidsmakers tot aanbieders van deelmobiliteit zijn verdiepende gesprekken gevoerd om de mogelijkheden van deelmobiliteit in gebiedsontwikkeling te specificeren. Hieruit blijkt dat deelmobiliteit een geschikt alternatief is voor een meer incidentele autobehoefte. Dat betekent dat voor dagelijkse behoeften zoals woon-werkverkeer een ander alternatief aanwezig moet zijn. Daarnaast zijn goede beleidskaders nodig om deelmobiliteit te stimuleren. Van een auto-ontmoedigend parkeerbeleid (stok) tot voordelen voor de bewoners en ontwikkelaar, bijvoorbeeld meer ruimte voor groen, ontmoeten of het toevoegen van meer woningen (wortel).
Meer weten? Beluister hier de podcast over deelmobiliteit en gedurfde duurzaamheid.