Mobiliteitsaanpak

Veel Nederlandse gemeenten hebben een woningbouwopgave. Tegelijkertijd is er een mobiliteitsopgave. Dat betekent dat er voor nieuwe woon-, werk- en winkelgebieden nieuwe oplossingen gevonden moeten worden om automobiliteit te reduceren en duurzame alternatieven te stimuleren. Dat doet AM door op drie niveaus: een autoluw stedenbouwkundig ontwerp, onderzoeken van de mobiliteitsbehoefte van de toekomstige bewoners en tot slot het aanbieden van alternatieven voor de eerste en/of tweede auto. Met verschillende mobiliteitspartners werken we aan multimodale deelmobiliteitsoplossingen voor woon- en werkfuncties. Hier lees je hoe we dat doen.

Mobiliteitsaanpak voor gebiedsontwikkeling en gebiedstransformatie
Op basis van het onderzoek heeft AM een unieke mobiliteitsaanpak ontwikkeld waarbij gedurende de hele gebiedsontwikkeling duurzame mobiliteit wordt ingebed.

Stap 1: Analyseer
Hier analyseren we in hoeverre de locatie auto-afhankelijk is, kijkend naar de bereikbaarheid, lokaal beleid en afstand tot werklocaties.
Stap 2: Ontwerp
In het stedenbouwkundig ontwerp nemen we standaard ontwerpvariabelen mee die langzaam vervoer aantrekkelijker maakt. Van autoluwe straten tot autoparkeren op afstand. Maar ook het programmeren van dagelijkse voorzieningen, loop- en fietsroutes en deelmobiliteitshubs op loopafstand.
Stap 3: Programmeer
Wanneer het programma van de gebiedsontwikkeling en het ontwerp op hoofdlijnen is vastgesteld programmeren we de mobiliteitsinvulling. Dat doen we met vaste deelmobiliteitspartners waarbij we een match maken met de mobiliteitsbehoefte van de doelgroepen en het aanbod van onze mobiliteitspartner. Aspecten waar we op letten zijn diversiteit in het aanbod, betaalbaarheid en multimodaliteit.
Stap 4: Realiseer
We beginnen deelmobiliteit met een pilothub. Hier testen we het aanbod met gebruikers uit omliggende wijken en de eerste bewoners. Het deelmobiliteitsaanbod groeit mee met de ontwikkeling van het gebied.
Stap 5: Monitor
In de gebruiksfase monitoren we met onze mobiliteitspartners, verhuurders zoals corporaties en beleggers, en de gemeente het gebruik en de tevredenheid van de gebruikers vijf tot tien jaar.

Achterliggende Onderzoek
Aan de mobiliteitsaanpak van AM ligt een interdisciplinair onderzoek ten grondslag. Hier hebben we gekeken naar de drie belangrijkste factoren voor duurzame mobiliteit in gebiedsontwikkeling.

  1. Ruimtelijke variabelen
    Van verschillende gebiedsontwikkelingen is de bereikbaarheid geanalyseerd met verschillende modaliteiten. Opvallende conclusie is dat in alle locaties het merendeel van de woon-werk reizen kan worden ingevuld zonder auto. Bijvoorbeeld met de (elektrische) fiets door de geringe afstand of snelle OV verbinding. Binnen de gebiedsontwikkeling hebben we de ontwerpvariabelen van de ‘TOD standard’ getoetst in de praktijk waarmee naast autoluw ontwerpen ook factoren als aantrekkelijke looproutes, nabijheid van dagelijkse voorzieningen en inpassing van parkeerplaatsen wordt meegenomen.
  2. De mobiliteitsbehoefte
    Mobiliteit is een resultaat van een behoefte ergens heen te willen of moeten en het gedrag waarmee bepaalt wordt hoe deze behoefte in te vullen. We hebben op meerdere case studies onderzoek gedaan hoe verschillende doelgroepen na een verhuisbeweging hun mobiliteit wensen in te vullen. Dit hebben we gedaan voor een grootstedelijke case (Bajes Kwartier, Amsterdam), middelgrote steden (de Drie Hoefijzers, Breda en Gasthuyskwartier, Den Bosch) en een suburbane ontwikkeling (Gebiedsontwikkeling Park Quatre Bras, Haarlemmermeer). In totaal hebben 1.333 mensen die op zoek zijn naar een nieuwbouwwoning in deze gebieden meegedaan aan het onderzoek.
  3. Mobiliteitsaanbod
    Met verschillende mobiliteitsexperts, van onderzoekers, beleidsmakers tot aanbieders van deelmobiliteit zijn verdiepende gesprekken gevoerd om de mogelijkheden van deelmobiliteit in gebiedsontwikkeling te specificeren. Hieruit blijkt dat deelmobiliteit een geschikt alternatief is voor een meer incidentele autobehoefte. Dat betekent dat voor dagelijkse behoeften zoals woon-werkverkeer een ander alternatief aanwezig moet zijn. Daarnaast zijn goede beleidskaders nodig om deelmobiliteit te stimuleren. Van een auto-ontmoedigend parkeerbeleid (stok) tot voordelen voor de bewoners en ontwikkelaar, bijvoorbeeld meer ruimte voor groen, ontmoeten of het toevoegen van meer woningen (wortel).

 

Meer weten? Beluister hier de podcast over deelmobiliteit en gedurfde duurzaamheid.

WP_Query Object
(
    [query] => Array
        (
            [posts_per_page] => 3
            [post__in] => Array
                (
                    [0] => 27344
                    [1] => 30742
                    [2] => 30730
                )

            [post_status] => any
            [orderby] => post__in
        )

    [query_vars] => Array
        (
            [posts_per_page] => 3
            [post__in] => Array
                (
                    [0] => 27344
                    [1] => 30742
                    [2] => 30730
                )

            [post_status] => any
            [orderby] => post__in
            [error] => 
            [m] => 
            [p] => 0
            [post_parent] => 
            [subpost] => 
            [subpost_id] => 
            [attachment] => 
            [attachment_id] => 0
            [name] => 
            [pagename] => 
            [page_id] => 0
            [second] => 
            [minute] => 
            [hour] => 
            [day] => 0
            [monthnum] => 0
            [year] => 0
            [w] => 0
            [category_name] => 
            [tag] => 
            [cat] => 
            [tag_id] => 
            [author] => 
            [author_name] => 
            [feed] => 
            [tb] => 
            [paged] => 0
            [meta_key] => 
            [meta_value] => 
            [preview] => 
            [s] => 
            [sentence] => 
            [title] => 
            [fields] => 
            [menu_order] => 
            [embed] => 
            [category__in] => Array
                (
                )

            [category__not_in] => Array
                (
                )

            [category__and] => Array
                (
                )

            [post__not_in] => Array
                (
                )

            [post_name__in] => Array
                (
                )

            [tag__in] => Array
                (
                )

            [tag__not_in] => Array
                (
                )

            [tag__and] => Array
                (
                )

            [tag_slug__in] => Array
                (
                )

            [tag_slug__and] => Array
                (
                )

            [post_parent__in] => Array
                (
                )

            [post_parent__not_in] => Array
                (
                )

            [author__in] => Array
                (
                )

            [author__not_in] => Array
                (
                )

            [ignore_sticky_posts] => 
            [suppress_filters] => 
            [cache_results] => 1
            [update_post_term_cache] => 1
            [lazy_load_term_meta] => 1
            [update_post_meta_cache] => 1
            [post_type] => 
            [nopaging] => 
            [comments_per_page] => 50
            [no_found_rows] => 
            [order] => 
        )

    [tax_query] => WP_Tax_Query Object
        (
            [queries] => Array
                (
                )

            [relation] => AND
            [table_aliases:protected] => Array
                (
                )

            [queried_terms] => Array
                (
                )

            [primary_table] => wp_posts
            [primary_id_column] => ID
        )

    [meta_query] => WP_Meta_Query Object
        (
            [queries] => Array
                (
                )

            [relation] => 
            [meta_table] => 
            [meta_id_column] => 
            [primary_table] => 
            [primary_id_column] => 
            [table_aliases:protected] => Array
                (
                )

            [clauses:protected] => Array
                (
                )

            [has_or_relation:protected] => 
        )

    [date_query] => 
    [request] => SELECT SQL_CALC_FOUND_ROWS  wp_posts.ID FROM wp_posts  WHERE 1=1  AND wp_posts.ID IN (27344,30742,30730) AND wp_posts.post_type = 'post' AND ((wp_posts.post_status <> 'trash' AND wp_posts.post_status <> 'auto-draft'))  ORDER BY FIELD(wp_posts.ID,27344,30742,30730) LIMIT 0, 3
    [posts] => Array
        (
            [0] => WP_Post Object
                (
                    [ID] => 27344
                    [post_author] => 7
                    [post_date] => 2019-03-26 09:14:10
                    [post_date_gmt] => 2019-03-26 08:14:10
                    [post_content] => Gedurfde duurzaamheid bij AM betekent een grote stap zetten voor het klimaat. Als eerste gaat hij naar Schoemaker Plantage in Delft met 600 nul op de meter woningen waar hij de projectontwikkelaar Han van Seumeren spreekt.

Gedurfde duurzaamheid is meer dan energie alleen, het gaat ook over hoe wij omgaan met het veranderende klimaat. Vanuit Professor Schoemaker Plantage in Delft neemt Maarten ons mee naar Rijswijk Buiten waar hij  Frank Vonk, landschapsarchitect, spreekt over dit prachtige project en het klimaat.

Ook mobiliteit is een belangrijk onderwerp bij duurzaamheid. Dit betekent minder autogebruik, met name in de steden. Maarten Markus bezoekt als derde project Merwede in Utrecht. Hij spreekt daar Tijmen Hamerslag, ontwikkelingsmanager AM, die ons vertelt dat er fors ingezet gaat worden op alternatieve vormen van mobiliteit.

Tenslotte bezoekt Maarten Markus het nieuw te ontwikkelen groene gezonde stuk stad, Bajes Kwartier, in Amsterdam, waar hij ontwikkelingsmanager Eva Hekkenberg spreekt over circulair ontwikkelen en de rol van de ontwikkelaar hierin. 

[playlist type="video" tracklist="false" ids="27422"]
                    [post_title] => Reportage: Vier keer gedurfde duurzaamheid volgens AM
                    [post_excerpt] => 
                    [post_status] => publish
                    [comment_status] => closed
                    [ping_status] => closed
                    [post_password] => 
                    [post_name] => reportage-over-gedurfde-duurzaamheid
                    [to_ping] => 
                    [pinged] => 
                    [post_modified] => 2019-03-26 09:18:16
                    [post_modified_gmt] => 2019-03-26 08:18:16
                    [post_content_filtered] => 
                    [post_parent] => 0
                    [guid] => https://www.am.nl/?p=27344
                    [menu_order] => 0
                    [post_type] => post
                    [post_mime_type] => 
                    [comment_count] => 0
                    [filter] => raw
                )

            [1] => WP_Post Object
                (
                    [ID] => 30742
                    [post_author] => 4
                    [post_date] => 2019-11-12 14:29:52
                    [post_date_gmt] => 2019-11-12 13:29:52
                    [post_content] => 

Samen met experts van AM, BAM, Rijkswaterstaat en de Hogeschool Utrecht gingen we met deze vraag aan de slag tijdens een Smart City workshop. De casus: de groei van Utrecht met de Merwedekanaalzone en de impact daarvan op de omgeving.

Smart City als proces

De aanleiding om werk te maken van een slimmer proces is het zoeken naar integrale oplossingen. Vaak wordt een probleem of project vanuit één expertise belicht en vervolgens een technische oplossing ingezet. Maar als je uitzoomt op het probleem blijkt vaak dat deze samenhangt met andere opgaven. Daarom moet je eigenlijk niet beginnen met de problemen van nu maar met de mogelijkheden voor de toekomst.

Begin bij het ideale toekomstbeeld

Het toekomstbeeld van een leefbare en gezonde stad is voor iedereen wel vanzelfsprekend. Om daar te komen is een heel andere samenwerking nodig. Ééntje die integraliteit borgt en flexibiliteit biedt in de oplossingen. Het gemeenschappelijke doel moet centraal staan. Dat betekent ook anders sturen. Bijvoorbeeld op bereikbaarheid in plaats van het accommoderen van alle modaliteiten. Een autoloze wijk kan prima als het fietsnetwerk meer ruimte krijgt.

In de slimme stad bewegen we ons in een gezonde en duurzame leefomgeving die continu verbonden is

Inventariseer de barrières om daar te komen

Er is een reden waarom we het nog hebben over een ideaal toekomstbeeld. Steden zijn continue in ontwikkeling en de context waarin we werken verandert. Daarom hebben we samen barrières in kaart gebracht. Bijzonder inzicht is dat communicatie eigenlijk de belangrijkste barrière is. Om te vernieuwen zijn nieuwe samenwerkingsvormen en oplossingen nodig. Maar ook nieuwe kaders, zoals wet- en regelgeving. Dat betekent professionals opnieuw opleiden zodat ze klaar zijn voor de ruimtelijke opgaven van morgen. Maar ook bewoners moeten omdenken om nieuwe oplossingen te omarmen.

Onderzoek aanwezige kansen

Gelukkig zijn barrières er om te slechten. Goed nieuws, want er is bijzonder veel handelingsperspectief! Door opgaven te koppelen kunnen ook financiële middelen worden gekoppeld en er met minder geld meer bereikt worden. En je hoeft niet meteen een nieuwe oplossing uit te rollen. Begin daar waar de noodzaak het grootst is. Leer, verbeter en rol uit. Transparantie en inzicht in de meerwaarden voor verschillende stakeholders is wel nodig. Dat vraagt ook om openheid en prestatiegaranties van bedrijven en een politieke lef-factor.

Prioriteer

Barrières en kansen zijn er genoeg. Het gaat erom welke barrières nu de meeste vernieuwing en verbetering tegenhouden en welke kansen de meeste positieve impact hebben. Een nieuwe organisatievorm waar de opgave centraal staat moet sectorale, traditionele stand alone oplossingen overwinnen. Vervolgens is het ook een kwestie van doen. Door bijvoorbeeld deelmobiliteit aan te bieden en met een groep bewoners of medewerkers te starten. Zo kan je beginnen, leren en verbeteren. Het mooie, je kan integrale kwaliteit meten. Van parkeerdruk en congestie tot de gezondheid van de deelnemers en aantal vierkante meter groen in de straat.

Focus op morgen

Vanuit de prioriteiten ontstaan bijna als vanzelf concrete activiteiten waar je morgen mee kunt starten. Er zijn wel een aantal aandachtspunten: wie betaalt welke maatregelen? Hoe meet je verschillende doelstellingen? En bovenal: hoe communiceer je effectief rond een vernieuwing in de stad?

Meet je success!

Het integraal meten van je succes is een middel om verschillende stakeholders met verschillende belangen en expertises te laten samenwerken. In deze stap gaan we van toekomstbeeld naar kritieke prestatie-indicatoren. Door prestatiegericht te werken blijft de opgave ook in de uitvoering centraal staan. Er is geen één oplossing voor de stad van morgen. Om Smart City oplossingen te laten bijdragen aan de leefbaarheid, bereikbaarheid en betaalbaarheid van de stad is een nieuwe benadering nodig. Met de Smart City Workshop hebben we de toekomst centraal gezet. Het is ook maar een begin, maar wie weet waar het eindigt! Maarten Markus is als projectmanager Duurzaamheid bij AM verantwoordelijk voor de duurzaamheidsprestaties van nieuwe gebiedsontwikkelingen. Samen met collega's vanuit verschillende disciplines werkt hij aan een Smart City proces. Meer weten? www.bam.com/smartcity.   [post_title] => Verstedelijking vraagt om een slimmer proces [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => closed [ping_status] => closed [post_password] => [post_name] => verstedelijking-vraagt-om-een-slimmer-proces [to_ping] => [pinged] => [post_modified] => 2019-11-12 14:29:58 [post_modified_gmt] => 2019-11-12 13:29:58 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => https://www.am.nl/?p=30742 [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw ) [2] => WP_Post Object ( [ID] => 30730 [post_author] => 4 [post_date] => 2019-11-12 14:35:24 [post_date_gmt] => 2019-11-12 13:35:24 [post_content] => De opgave die AM voor zich ziet is om enerzijds te anticiperen op een veranderend gebruik van de stad door digitale toepassingen en anderzijds te komen tot een werkwijze hoe nieuwe technologieën kunnen bijdragen aan de uitdagingen van steden van vandaag en morgen.   Bijzonder is dat AM met Bajes Kwartier een Smart City in ontwikkeling heeft. In het eerste artikel ‘Toronto vs Amsterdam’ vergelijkt Mark Keuter (Manager Digital van AM) het Smart City project Quayside Waterfront van Sidewalk Labs met de gebiedsontwikkeling Bajes Kwartier in Amsterdam waarbij er opvallend veel gelijkenissen zijn tussen beide gebiedsontwikkelingen in de gekozen slimme oplossingen.   Een belangrijke les is om flexibiliteit in te passen bij het ontwikkelen van nieuwe gebieden zodat deze mee kunnen groeien met technologische ontwikkeling én een snel veranderend gebruik van de stad. Johan Snel (Stedenbouwkundige, AM) en Maarten Markus (Projectmanager Duurzaamheid, AM) gaan in het tweede artikel ‘Flexibel ontwikkelen’ in op zeven principes. Zo betekent de platformeconomie bijvoorbeeld dat het gebruik van een wijk drastisch kan veranderen. Dit vraagt om flexibele (openbare) ruimten. Maar ook om een meer flexibele vorm van samenwerken en ontwerpen waarbij tijdens en na het ontwerpproces wijzigingen doorgevoerd kunnen worden.   De publicatie besteedt in het derde artikel van AM ook aandacht aan de betekenis van slimme technieken voor de gebruikers van de stad. Zo ligt Anneke Jongerius (Gebiedsmarketeer, AM) in een interview toe hoe zij in projecten de brug slaat tussen techniek en de mensen. En dat techniek - als het goed wordt ingezet -  juist het functioneren van een wijk versterkt: van ontmoeten tot het delen van mobiliteit.   Meer weten over Smart City bij AM? Lees ook eens https://www.am.nl/verstedelijking-vraagt-om-een-slimmer-proces/ of neem contact op met Mark Keuter, Manager Digital bij AM. Het boek ‘Een slimme stad, zo doe je dat’ is te bestellen of gratis te downloaden via https://future-city.nl/bestel-het-boek-een-slimme-stad-zo-doe-je-dat/   [post_title] => De stap naar de Slimme Stad [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => closed [ping_status] => closed [post_password] => [post_name] => de-stap-naar-de-slimme-stad [to_ping] => [pinged] => [post_modified] => 2019-11-12 14:35:31 [post_modified_gmt] => 2019-11-12 13:35:31 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => https://www.am.nl/?p=30730 [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw ) ) [post_count] => 3 [current_post] => -1 [in_the_loop] => [post] => WP_Post Object ( [ID] => 27344 [post_author] => 7 [post_date] => 2019-03-26 09:14:10 [post_date_gmt] => 2019-03-26 08:14:10 [post_content] => Gedurfde duurzaamheid bij AM betekent een grote stap zetten voor het klimaat. Als eerste gaat hij naar Schoemaker Plantage in Delft met 600 nul op de meter woningen waar hij de projectontwikkelaar Han van Seumeren spreekt. Gedurfde duurzaamheid is meer dan energie alleen, het gaat ook over hoe wij omgaan met het veranderende klimaat. Vanuit Professor Schoemaker Plantage in Delft neemt Maarten ons mee naar Rijswijk Buiten waar hij  Frank Vonk, landschapsarchitect, spreekt over dit prachtige project en het klimaat. Ook mobiliteit is een belangrijk onderwerp bij duurzaamheid. Dit betekent minder autogebruik, met name in de steden. Maarten Markus bezoekt als derde project Merwede in Utrecht. Hij spreekt daar Tijmen Hamerslag, ontwikkelingsmanager AM, die ons vertelt dat er fors ingezet gaat worden op alternatieve vormen van mobiliteit. Tenslotte bezoekt Maarten Markus het nieuw te ontwikkelen groene gezonde stuk stad, Bajes Kwartier, in Amsterdam, waar hij ontwikkelingsmanager Eva Hekkenberg spreekt over circulair ontwikkelen en de rol van de ontwikkelaar hierin.  [playlist type="video" tracklist="false" ids="27422"] [post_title] => Reportage: Vier keer gedurfde duurzaamheid volgens AM [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => closed [ping_status] => closed [post_password] => [post_name] => reportage-over-gedurfde-duurzaamheid [to_ping] => [pinged] => [post_modified] => 2019-03-26 09:18:16 [post_modified_gmt] => 2019-03-26 08:18:16 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => https://www.am.nl/?p=27344 [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw ) [comment_count] => 0 [current_comment] => -1 [found_posts] => 3 [max_num_pages] => 1 [max_num_comment_pages] => 0 [is_single] => [is_preview] => [is_page] => [is_archive] => [is_date] => [is_year] => [is_month] => [is_day] => [is_time] => [is_author] => [is_category] => [is_tag] => [is_tax] => [is_search] => [is_feed] => [is_comment_feed] => [is_trackback] => [is_home] => 1 [is_privacy_policy] => [is_404] => [is_embed] => [is_paged] => [is_admin] => [is_attachment] => [is_singular] => [is_robots] => [is_favicon] => [is_posts_page] => [is_post_type_archive] => [query_vars_hash:WP_Query:private] => 5c2aea38bb95b5f3094f2b93d1cea7c0 [query_vars_changed:WP_Query:private] => [thumbnails_cached] => [stopwords:WP_Query:private] => [compat_fields:WP_Query:private] => Array ( [0] => query_vars_hash [1] => query_vars_changed ) [compat_methods:WP_Query:private] => Array ( [0] => init_query_flags [1] => parse_tax_query ) )
AM - Inspiring Space Inspiring Space
Regulated by RICS
AM is onderdeel van Koninklijke BAM Groep NV © AM 2020