‘Woongeluk draait niet alleen om de woning, maar juist om de gemeenschap en de omgeving’

Vastgoedjournaal sprak met Sander ter Beek, directeur marketing en verkoop en Ronald Huikeshoven, directievoorzitter bij AM over hun visie op conceptontwikkeling, nieuwe woonvormen en waarom AM zich hierin onderscheidt door haar integrale aanpak. Aan de hand van de vijf maatschappelijke thema’s waaronder ‘Gelukkig leven’, kijkt AM naar nieuwe manieren van wonen en leven. Want hoe creëer je bijvoorbeeld een gelukkige woonomgeving voor iedereen? “Het draait niet alleen om de stenen, maar juist om de conceptuele kracht een community te creëren.”


“Onze conceptuele kracht zit niet zo zeer in een ‘stand alone’ oplossing, maar in de gehele opgave waar wij het verschil in willen maken.”

AM is actief door heel Nederland met een scala aan projecten, waaronder het ontwikkelen van woningen en woonomgevingen. Hoe ontstaat bij AM een concept? Volgens Sander ter Beek is dat proces tweeledig, namelijk vanuit de marktvraag maar ook vanuit een maatschappelijke betrokkenheid. Hij vertelt: “Wij bedenken op een proactieve manier oplossingen voor vragen uit de markt zoals vergrijzing en andere demografische ontwikkelingen, maar ook trends als binnenstedelijke wonen en de uitdagingen die daarbij komen kijken met een beperkte woonoppervlakte.”

Vijf thema’s als rode draad

Ronald Huikeshoven voegt hier aan toe: “Met onze ontwikkelingen willen we ook een bijdrage leveren aan een betere leefomgeving en een leefbare stad. Wij ontwikkelen niet alleen vastgoed, maar zijn eerst en vooral gebiedsontwikkelaar. De toegevoegde waarde is dat je met een gebiedsgerichte aanpak meer kan doen dan alleen de woonvraag beantwoorden maar ook oplossingen kan bedenken voor thema’s als duurzaamheid en circulariteit.” De vijf thema’s die als rode draad door de ontwikkelingen van AM lopen, zijn ‘Gedurfde duurzaamheid’, ‘Inclusieve stad’, ‘Healthy urban living and working’, ‘Stad- en gebiedsmaker’ en ‘Gelukkig leven’. “Onze conceptuele kracht zit niet zo zeer in een ‘stand alone’ oplossing, maar in de gehele opgave waar wij het verschil in willen maken.”

AM Lab en crowdsourcing

Daarbij gaat AM grondig te werk. Huikeshoven vertelt: “Het AM Lab is de basis van onze conceptontwikkeling, hier komen onze onderzoeks- en ontwerpafdeling bij elkaar samen. Dit onderscheidt ons in de markt, omdat we door de kruisbestuiving tussen onderzoek, ontwerp en ontwikkeling de basis leggen voor onze nieuwe woonconcepten, in combinatie met concepten voor een geheel gebied.” Daarnaast maakt AM ook gebruik van crowdsourcing door middel van een panel bestaande uit circa 3.000 consumenten. Dit panel wordt ook bevraagd over de vijf maatschappelijke AM-thema’s.

Geluk zit niet in de stenen

Een van de thema’s waar AM op dit moment handen en voeten aan geeft is geluk. Ter Beek vertelt hoe dit wordt aangepakt: “Iedereen heeft wel een beeld bij het woord geluk, maar hoe vertaal je dit abstracte thema in een concreet project of woonconcept? Door middel van literatuuronderzoek, gesprekken met experts en interne discussies hebben wij een aantal belangrijke inzichten gekregen.”

Zo kwam tijdens de onderzoeksfase naar voren dat geluk niet zo zeer om het vastgoed gaat, maar juist de niet-gebouwde omgeving. Ter Beek: “Wij hadden tijdens deze fase ook onze collega’s gevraagd om met een foto te komen wat voor hun geluk uitbeeldt. Verrassend genoeg kwam niemand met een foto van vastgoed of een woning aanzetten, maar juist met een foto van een glas wijn of een terrasje dat gezelligheid uitstraalt en ontspanning met vrienden. Oftewel, het draait om de omgeving en beleving.”

Community

Huikeshoven haakt hierop aan en zegt: “Het draait niet alleen meer om de individu, maar ook om de community oftewel gemeenschap eromheen. Maar wij willen dit niet opdringen aan mensen, maar juist aan bewoners zelf overlaten in hoeverre zij betrokken zijn bij die gemeenschap en concepten bedenken voor alle wensen en doelgroepen.”

Bij het Friendsconcept van AM is bijvoorbeeld het delen van alle voorzieningen een belangrijk onderdeel. Binnen dit woonconcept dat AM heeft ontwikkeld heeft iedere bewoner een eigen ruime slaapkamer, maar de woonkamer, keuken, badkamer, berging en balkon zijn gedeeld. De ‘friends’ huren samen een woning en maken gebruik van een gemeenschappelijke rekening voor het betalen van de huur en vaste lasten. “Buiten je woning om creëer je dus een gemeenschap en wij merken dat niet alleen jongeren hier gebruik van willen maken, maar ook ouderen.” Binnenkort zal AM op twee plekken in Nederland een vernieuwd Friends concept lanceren waarbij ouderen, of stadsveteranen zoals Huikeshoven ze noemt, én jongeren samen wonen in één gebouw.

AM - Inspiring Space Inspiring Space
Regulated by RICS
AM is onderdeel van Koninklijke BAM Groep NV © AM 2019