AM creëert leefomgevingen met aandacht voor mensen én met maatschappelijke verantwoording. Leefomgevingen die bijdragen aan oplossingen voor maatschappelijke vraagstukken. Klimaatpositief. Welzijnsgericht. Sociaal verbonden. En economisch rendabel. Recent werd AM bekroond met een B Corp Certificering. Een fantastische mijlpaal en een prachtige erkenning voor de maatschappelijke koers. Dennis Lith, manager Merk & Communicatie, vertelt waarom AM trots is op deze certificering.
AM bewijst impact met B Corp Certificering
De B Corp Certificering is een internationale certificering voor bedrijven die meer nastreven dan winst. Het wil zeggen dat een organisatie positieve impact maakt op mens en milieu. De strenge, onafhankelijke toetsing maakt dit aantoonbaar. Het kwalificeren voor deze certificering was voor AM een logische stap. Dennis: “In onze gebiedsontwikkelingen leggen we een sterke focus op de oplossingen voor maatschappelijke vraagstukken. Van klimaatadaptie en biodiversiteit tot gezondheid en sociale inclusiviteit. Dat is zoveel meer dan stenen stapelen. We maken samenlevingen voor mensen. Door ons in te zetten voor deze uitdagingen kunnen en willen we impact maken op de levens van mensen. Het behalen van de B Corp Certificering is een krachtige en onafhankelijk erkenning dat we op de goede weg zijn.”
Het behalen van de B Corp Certificering is een krachtige en onafhankelijk erkenning dat we op de goede weg zijn.
Bevestiging van onze visie
Twee jaar geleden ontstond bij directievoorzitter Ronald Huikeshoven en Dennis het idee om voor een B Corp Certificering te gaan. Dennis: “Op deze manier konden we onze positionering als ‘ontwikkelaars van impact’ onafhankelijk kracht bij zetten. Met deze certificering sluit AM zich aan bij een groep bedrijven die niet alleen winst willen maken, maar ook goed willen doen voor de maatschappij. Bedrijven zoals Tony Chocolonely, Too Good To Go, Rituals, Auping, Albert Heijn en Triodos Bank. We zijn trots dat het is gelukt, want het bevestigt en versterkt onze visie. Als B Corp is het voor onze partners en opdrachtgevers direct duidelijk dat we onze maatschappelijke verantwoordelijkheid heel serieus nemen en onze invloed voor het goede willen aanwenden.”
Intensief traject
Een B Corp word je niet zomaar. Er komt veel bij kijken en juist dat maakt de certificering betekenisvol. Dennis: “De basis van de certificering is een uitgebreid assessment. Dat assessment gaat over de hele bedrijfsvoering, van het bestuur tot wat je doet voor het milieu. Van het welzijn van je medewerkers tot de impact van het bedrijf op de gemeenschap en de verhouding tot je klanten. Kortom, het hele bedrijf wordt doorgelicht om vrijwel alle facetten van de bedrijfsvoering. Om B Corp te worden moet je minimaal 80 van de maximale 200 te behalen punten scoren.”
Nadat het assessment is afgerond wordt deze geëvalueerd en geverifieerd door een analist van B Lab, de organisatie achter de certificering. Dennis: “Je gaat in gesprek met de analist die op veel punten uit het assessment verdiepende vragen stelt en die ook vraagt om bewijslast aan te leveren. We scoorden bijvoorbeeld goed op het gebied van medewerkers en milieu.” Naast het assessment was een belangrijke voorwaarde dat de statuten van AM werden aangepast. Dennis: “In deze zogenaamde ‘mission lock’ veranker je dat je in je bedrijfsdoelen niet alleen rekening houdt met de shareholders, maar alle stakeholders.
We staan stil bij deze mooie erkenning, maar we brengen ook in kaart op welke vlakken we juist nog stappen willen zetten de komende tijd.
Altijd blijven verbeteren
De B Corp Certificering werkt volgens Dennis voor AM als stimulans om altijd te blijven verbeteren: “Om een B Corp te blijven moeten bedrijven elke drie jaar hercertificeren. B Lab is altijd bezig met het aanscherpen van de eisen. We zijn gedreven om te blijven kijken waar we onszelf kunnen verbeteren. We staan stil bij deze mooie erkenning, maar we brengen ook in kaart op welke vlakken we juist nog stappen willen zetten de komende tijd.”
Sterker de toekomst in
De certificering geeft niet alleen het juiste beeld over AM bij partners en opdrachtgevers, maar ook bij het jonge talent dat het bedrijf wil aantrekken. Dennis: “Young professionals vinden het belangrijk dat de organisaties waar ze voor werken iets betekenen voor de maatschappij en het milieu. Dankzij onze B Corp Certificering kunnen we ons nog beter profileren als duurzame werkgever.” Voor de toekomst ziet Dennis er ook naar uit om de samenwerking aan te gaan met andere B Corps: “Het geeft ons toegang tot een brede nationale en zelfs internationale community van B Corp gecertificeerde bedrijven. Een indrukwekkende groep bedrijven die gezamenlijk een positieve beweging vormen. We hopen in de toekomst ideeën en kennis uit te wisselen en samen te werken met deze bedrijven.”