AM ontwikkelt nieuwe woonconcepten voor de urban millennials die haalbaar en betaalbaar zijn

Dé uitdaging voor de komende jaren zijn woningen die inspelen op de vergrijzing en woningen die haalbaar en betaalbaar zijn voor jongeren. Over die laatste doelgroep gaat dit boekje. We zetten de feiten op een rijtje. Wist u bijvoorbeeld dat de groep 25 tot 34-jarigen de grootste groeier zijn in onze steden de komende jaren? En in 2030 de grootste leeftijdsgroep in de G4 vormen? Als we tenminste de juiste woningen bouwen voor deze urban millennials. Bereikbare koop, maar vooral ook middeldure huur.

Als AM hebben we deze ontwikkeling al heel vroeg onderkend. Inmiddels al weer 10 jaar geleden zijn we gestart met de voorbereidingen van kleinere, betaalbare appartementen voor deze jongeren. De Studio in Amsterdam-West en Villa Mokum zijn voorbeelden die inmiddels al jaren voorzien in een grote behoefte. Ook in Eindhoven en Utrecht bouwen we specifiek voor deze doelgroep, in andere steden zijn we bezig met de voorbereidingen. We kunnen niet genoeg benadrukken dat deze projecten veel verder gaan dan het realiseren van vastgoed. Het is denken vanuit de doelgroep. Daar slaat de titel van dit boekje ook op. De ‘Me’, voor wie we zelfstandigheid realiseren. De ‘We’ omdat het voor de millennial veel vanzelfsprekender is om te delen wat je niet dagelijks nodig hebt. Vanuit die benadering is het ook begrijpelijk dat we samen met De Key, Ymere, Arcam en Synchroon onze kennis deelden voor het microwonen in Amsterdam.

Met onze ervaring en kennis willen wij deze maatschappelijke uitdaging ook de komende jaren pro-actief oppakken in de grote steden van ons land. We zijn volop bezig met nieuwe projecten als Gustav op de Zuidas en Cruquiuswerf in Amsterdam Oost. Beide op de meest gewilde plekken van de hoofdstad. Studio’s voor mensen die vanuit een community denken. Het illustreert dat we als AM niet alleen kijken naar de woning, maar naar het wonen, met alle bijbehorende voorzieningen. Voor onze volgende projecten in de grote steden zoeken we ontwikkelpartners. Wij willen onze kennis delen, met het idee om op geschikte locaties in de stad samen met onze ontwikkelpartners huisvesting te realiseren voor de millennials.

In de publicatie Me&We Millennial Living is er onderzoek verricht door AM Measure over millennials en toont AM de ervaring met deze doelgroep door het presenteren van zes in aanbouw en gerealiseerde projecten. Daarnaast lichten we de quickscan van AM toe. Een laagdrempelige toets die in korte duidelijkheid geeft of een (her)ontwikkeling van een locatie voor de huisvesting van millennials kansrijk en haalbaar is. Naast deze diepgaande publicatie over de doelgroep, is er ook een film geproduceerd (op deze pagina te bekijken) die kort en bondig het verhaal vertelt. Met deze uitingen wil AM laten zien hoe ze werkt en wat ze met passie doet: het bedenken en ontwikkelen van inspirerende en duurzame leefomgevingen.

AM - Inspiring Space Inspiring Space
AM is onderdeel van Koninklijke BAM Groep NV © AM 2018