AMuse: placemaker Saskia Bosnie

Elke jaar in juni verschijnt de AMuse; hét magazine van AM over placemaking. Inspirerend en informerend. Voor iedereen die geïnteresseerd is in placemaking en alles wat daarbij hoort. Met bijzondere placemakers, spraakmakende interviews, boeiende verhalen, het laatste nieuws op het gebied van placemaking en nog veel meer. In de aanloop naar de nieuwe editie publiceren we maandelijks 'AMuse; placemakers aan het woord'. Deze keer: Saskia Bosnie

Beroep: Directeur Zuidoost City
Leeftijd: 41
Trots op: De kracht van Zuidoost
Key in placemaking is… Naar elkaar luisteren en elkaar écht horen

Stadssocioloog

“Ik heb altijd interesse in het bouwen van een stad gehad. Ik heb eerst bouwkunde gestudeerd, daarna bouwtechnische bedrijfskunde en heb mij uiteindelijk als stadssocioloog gespecialiseerd in de mensen die gebruik maken van de stad, zoals de bewoners, ondernemers, overheid en het onderwijs. Ik wilde de mensen en de stenen met elkaar verbinden; het menselijke aspect van de bouwkunde vind ik ontzettend interessant.”

Achtergesteld kindje

“Ik woon, leef en werk al heel lang in Amsterdam Zuidoost en ik vind het jammer dat het zolang een achtergesteld kindje is geweest. Zuidoost heeft zoveel te bieden, zoveel kracht en potentie. Hierdoor heb ik altijd de drang gevoeld om mij over Zuidoost te ontfermen en dat is precies wat ik als directeur van Zuidoost City mag doen.”

Uitgaan van het positieve

“Deze functie is mij op het lijf geschreven. Ik ben een wereldburger die zich bekommert om de ontwikkeling van een stad. Ik wil idealistisch de kloof tussen arm en rijk en tussen verschillende culturen kleiner maken. Ik probeer verschillende partijen op een constructieve manier bij elkaar te brengen. En ik wil altijd het positieve belichten. Bij Zuidoost City – een citymarketingorganisatie die Zuidoost nog beter, mooier en sterker wil maken – komt dit allemaal samen.”

De kracht van Zuidoost

“Ik ben trots op de kracht van Zuidoost. Die kracht wil ik veel meer belichten; de saamhorigheid die hier heerst, het zorgen voor elkaar, het met elkaar meedenken… Daar komt bij dat Zuidoost het enige stadsdeel in Amsterdam is met meer dan 170 culturen. Dat is uniek en op die diversiteit mogen we trots zijn.”

Kritisch geluid

“Maar natuurlijk zijn er ook kritische geluiden. Zo werkt op dit moment slechts vier procent van de bewoners van Zuidoost bij een bedrijf dat hier is gevestigd, terwijl in dit gebied het meeste geld wordt verdiend van héél Nederland! Dit kan en moet beter. Ook daar zet Zuidoost City zich voor in. Wij willen het bedrijfsleven en de bewoners dichter bij elkaar brengen.”

Onbekend maakt onbemind

“Dit doen we onder andere door het organiseren van events waar verschillende netwerken samenkomen. Wij hebben een sterke community. In mijn ogen is dit essentieel bij een gebiedsontwikkeling. Onbekend maakt onbemind. Als mensen elkaar beter leren kennen, ontstaat er meer vertrouwen en dat is mijns inziens het fundament voor iedere ontwikkeling. Of zou dat moeten zijn.”

Award winning

“De kracht van Zuidoost is vertaald in een visueel beeldmerk; dit beeldmerk komt vanuit de community en hiermee hebben we vorig jaar nog de prestigieuze internationale City Nation Place Award gewonnen. Het is een prachtig beeldmerk dat moet terugkomen op verschillende plekken in Zuidoost. We willen dat mensen, maar ook bedrijven, het beeldmerk veel meer gaan omarmen. Dat zij zichzelf hierin herkennen en zich trots voelen dat ze hier wonen, werken en leven. Want Zuidoost is gewoonweg een plek waar je trots op mag zijn.”