Internet: het begin of het einde van retail?

Al eeuwenlang voorspellen onheilsprofeten de ondergang van de wereld. Bijna iedereen haalt zijn schouders op bij dit soort berichten en gaat over tot de orde van de dag. Want gelijk hebben die zieners nog nooit gekregen.
Nu zijn er ook profeten die de ondergang van retail voorspellen. Dat is nieuw. De redenatie is, dat vooral onder invloed van internet en e-commerce grootschalige leegstand zal ontstaan in onze winkelgebieden. Leegstand tot wel dertig procent of meer. De winkelfunctie zal gaan verhuizen naar grote koopdozen aan de rand van de stad en de binnensteden zullen ingrijpend veranderen. Daar vind je straks alleen nog maar boetieks zoals in De Negen Straatjes van Amsterdam.
Ik hoop dat ook nu iedereen reageert zoals altijd: schouderophalend. Want ook dit onheil zal ons gelukkig bespaard blijven. Sterker nog, ik zie internet en e-commerce als een ongelooflijke kans voor de retailsector. Waarom? Daar heb ik een aantal goede argumenten voor.
Anders dan bijvoorbeeld Frankrijk en België heeft Nederland altijd haar binnensteden gekoesterd. En hoewel er soms tekenen zijn dat meubelboulevards verkleuren naar reguliere detailhandel, zie ik in het algemeen de wens tot versterking van de binnensteden eerder groter dan kleiner worden. In België en Frankrijk is men inmiddels ook weer zo ver.
Belangrijker nog zijn de effecten van internet. Dat is geen losstaand fenomeen. Internet is een extra kanaal naast reguliere detailhandel. Beiden beconcurreren elkaar niet zozeer, maar versterken elkaar juist. “Crosschanneling” wordt dat ook wel genoemd. Je oriënteert je in de winkel en koopt via internet. Of je kijkt en vergelijkt via internet en gaat goed voorbereid winkelen. In de praktijk gebeurt dat steeds meer. En met behulp van social media zijn ondernemers in staat hun aanbod exact toe te snijden op de vraag van hun klanten. Een paar voorbeelden: een retailer in Rotterdam die twitterde de nieuwste collectie spijkerbroeken van een exclusief merk binnen te hebben, kreeg direct de vraag vanuit Groningen om twee paar nog even vast te houden zodat hij de volgende dag langs kon komen. Online bestelde artikelen van Hennes&Mauritz kun je in elk filiaal terugbrengen. Wat blijkt: mensen besteden in de winkels vervolgens meer aan nieuwe spullen dan ze aan oude terugbrengen. Webshops zijn steeds meer onderdeel van reguliere winkels (Bol.com, DE) en reguliere winkels (Hema, Blokker) hebben inmiddels efficiënte webshops. Kortom: het is tussen internet en retail niet “of-of” maar “en-en”.
Is er dan helemaal niets aan de hand in de retail? Natuurlijk wel. Onder invloed van de economische crisis staan de bestedingen onder druk. En uiteraard zal een deel van de koopkracht die anders via reguliere winkels wordt besteed, weglekken via internet. Ondanks de enorme groei van internetverkopen is de verwachting dat uiteindelijk de totale internetomzet hooguit vijftien procent van de totale detailhandelsomzet zal bedragen. Dat is omvangrijk, maar als je als ondernemer een goede internetstrategie hebt, blijft nog altijd 85 procent regulier te besteden over en profiteer je daarnaast van de wederzijdse versterking tussen internet en het traditionele winkelen.
Mijn conclusie: internet staat zowel aan het begin als aan het einde van retail. Partijen die niet actief inspelen op deze wezenlijke vernieuwing, organiseren hun eigen onheil. Wie wel slim en strategisch gebruik weet te maken van de kansen van cross channel retail, is de winnaar van morgen.

Bart Kuil is directielid van AM Real Estate Development

AM - Inspiring Space Inspiring Space
Regulated by RICS
AM is onderdeel van Koninklijke BAM Groep NV © AM 2022
Website by Fundament All Media