Beroep: Creatief initiatiefnemer / ontwikkelaar G50 / eigenaar 8 Real Estate
Leeftijd: 52
Trots op: Dat veel in G50 gebeurt in samenspraak met de gebruikers.
Key in placemaking is… Gewoon beginnen. Wees niet bang om bij te sturen. Go with the flow.
AMuse: placemaker Mark Achterberg

Kleine jongen
“Wij hadden het vroeger niet zo breed. Ik weet niet zeker of het hierdoor kwam, maar op de een of andere manier raakte ik als jongen gefascineerd door mooie huizen. Misschien omdat het zo ver van me af stond. Ik vond het leuk om naar die woningen te kijken. Het ging mij daarbij niet zozeer om het ontwerp of de architectuur; ik was vooral benieuwd naar wat zich achter de gevel afspeelde. Hoe de bewoners omgingen met de ruimte in zo’n huis.”
Van woonplek naar werkplek
“Die fascinatie is altijd gebleven. Toen ik ouder werd rolde ik tijdens mijn studie het makelaarsvak in. Maar dat bleek toch niet helemaal mijn ding. Ik vond het veel interessanter om te kijken naar de werkplekken van mensen en hoe ik ervoor kon zorgen dat zij het daar fijn hebben. Daarom maakte ik de stap naar het bedrijfsonroerendgoed, mij richtend op de exploitatiefase. Dat gaat heel erg over de optimale inrichting van een gebouw, zodat mensen er met plezier naartoe gaan en graag willen zijn.”
The big shift
“Het sluit goed aan op de versnelde ontwikkelingen van de laatste tien jaar. In Amerika noemen ze dit the big shift. Mensen zijn zich veel bewuster geworden van het vraagstuk: hoe wil ik mijn dag nou eigenlijk doorbrengen? De nadruk ligt meer en meer op duurzaamheid, plezier en ontspanning. Werkgevers luisteren daar steeds vaker naar en je ziet het langzaamaan doorsijpelen naar de werkvloer: de vierkante meters van de werkplekken worden kleiner, die van de gemeenschappelijke ruimtes waar leuke, ontspannen dingen gebeuren groter. Dat is waar wij in onze projecten met 8 Real Estate veel nadruk op leggen.”
Botsingskans
“G50 is daar een mooi voorbeeld van. Het gebouw ligt midden in het te ontwikkelen innovatiedistrict van Zwolle. Hier kunnen mensen creëren en werken én elkaar ontmoeten en ontspannen in de welcome space, de shared home kitchen of de gemeenschappelijke tuin. We zetten fors in op het stimuleren van de fysieke ontmoeting. Ik noem dat het vergoten van de botsingskans. In dit digitale tijdperk gebeurt dat in mijn ogen veel te weinig. Dit hoeft niet ingewikkeld of hoogdravend te zijn. Het gaat er juist om dat je het zo laagdrempelig mogelijk maak. Bijvoorbeeld door het organiseren van een pubquiz of muziekquiz. Zo leren mensen elkaar op relaxte wijze kennen en wordt het veel makkelijker om elkaar aan te schieten.”
"Gewoon beginnen. Wees niet bang om bij te sturen. Go with the flow."
Thematische ontwikkeling
“Wij ontwikkelen een project vaak met respect voor het historisch perspectief. Dat zie je heel erg in G50. De laatste gebruiker was Wärtsilä, een maritieme dienstverlener. In het gebouw komt het maritieme thema overal terug. Zo is de balie gemaakt van een doormidden gezaagde zeecontainer, dienen surfplanken als tafels en hebben alle meetingrooms een piratennaam. Waar ik vooral trots op ben, is dat veel in dit gebouw gebeurt in samenspraak met de gebruikers. Wij verzinnen het basisconcept, maar de gebruikers hebben daar áltijd een stem in. Mijn credo daarbij is: Gewoon beginnen. Wees niet bang om bij te sturen. Go with the flow.”