AMuse: placemaker Maartje Brand

Elke jaar in juni verschijnt de AMuse; hét magazine van AM over placemaking. Inspirerend en informerend. Voor iedereen die geïnteresseerd is in placemaking en alles wat daarbij hoort. Met bijzondere placemakers, spraakmakende interviews, boeiende verhalen, het laatste nieuws op het gebied van placemaking en nog veel meer. In de aanloop naar de nieuwe editie publiceren we maandelijks 'AMuse; placemakers aan het woord'. Deze keer: Maartje Brand

Beroep: Community manager / bouw & vastgoedfotograaf
Leeftijd: 48
Trots op: Mijn open en enthousiaste blik op de veranderende stad
Key in placemaking is… ‘The community is the expert’

The community

“Als community manager vorm ik de verbindende schakel tussen een ontwikkeling enerzijds en alle belanghebbenden anderzijds. Ik zorg voor een online platform waarop ik relevante content kan communiceren en probeer zo draagvlak en een enthousiaste gemeenschap te creëren. Voor mij draait alles om open communicatie en een goede relatie met de community.”

Ambassadeurs

“Het is ontzettend belangrijk om alle betrokken partijen bij een ontwikkeling mee te krijgen. In het bijzonder omwonenden en mensen die er inmiddels zijn komen wonen. Zij worden nog weleens vergeten. Dat is zonde. Zij kennen de omgeving als geen ander en je kunt veel van ze leren. Bovendien: als je hen enthousiast kunt krijgen voor een project, zijn dat de beste ambassadeurs die je je kunt wensen.”

Een goed begin…

“De bouwwereld is over het algemeen een redelijk gesloten wereld. Een plan wordt in eerste instantie op kantoor, vanachter een bureau, uitgewerkt. Ik merk dat er vaak een zekere terughoudendheid is met het naar buiten treden. Maar ik denk juist: neem iedereen alvast mee! Het geeft niet dat er wellicht nog dingen veranderen. Projectontwikkeling is iets menselijks en niets menselijks is ons vreemd.”

Placemaking

“Als je iedereen vanaf het begin af aan bij een ontwikkeling betrekt, wordt het ook écht van hen. Zo maken mensen zich een ontwikkeling veel meer eigen. Placemaking – en in dit geval doel ik op de participatiekant ervan –  speelt daarbij een essentiële rol. Ik ben ervan overtuigd dat je een veel betere, prettigere én toekomstbestendigere leefomgeving creëert door placemaking.”

Vrouw op de bouw

“De bouwplaats zelf geldt al helemaal als een gesloten wereld. Er staat altijd een groot hek omheen en je hebt geen idee wat er achter die hekken gebeurt. Als ik met mijn camera op de bouwplaats kom, zijn die mannen vaak eerst een beetje van de leg. Maar als ik eenmaal contact met ze heb gemaakt en zij mij vertrouwen, maak ik de beste foto’s. Zo kan ik laten zien wat zij allemaal doen. Vanuit het menselijke perspectief. De foto’s plaats ik vervolgens op het platform en social media, zodat andere mensen weer enthousiast worden en belangstelling krijgen voor de ontwikkeling.

Cirkel is rond

“Toen ik door de crisis mijn vaste baan in de projectontwikkeling verloor, heb ik de kans gepakt om een fotografieopleiding te doen. Zonder meteen een relatie met mijn oude werk te leggen. Op een dag vroeg een oud-collega of ik foto’s wilde maken van een groot nieuwbouwproject. Aanvankelijk dacht ik: hoe dan? Nadat ik erover had nagedacht, wist ik het antwoord: ik wilde het dusdanig fotograferen dat ik beeldend kon vertellen wat daar nu precies gebeurt. Dat bracht mij weer terug naar de communicatie. Nu doe ik het alle twee: ik ben community manager en bouwfotograaf. De twee versterken elkaar. Ik had van tevoren nooit gedacht dat het zo mooi zou samenkomen.”