UpMountain: verrijkt stadshart Amstelveen

Het is een wel heel bijzondere manier van ‘optoppen’: bovenop een parkeergarage een luxe appartementencomplex met 45 woningen en 50 parkeerplaatsen realiseren. UpMountain oogt, mede door de royale buitenruimtes en de getrapte opbouw, als een heus bergdorp. En dat middenin het stadshart van Amstelveen. Een knap staaltje bouwkunst.

Hoe je in de stedelijke herontwikkeling van de nood een deugd kunt maken, is te zien aan de zuidoostelijke kant van winkel- en woongebied Stadshart Amstelveen. In een massief en gesloten betonnen gebouw was hier tot begin 2016 warenhuis V&D gevestigd. Het faillissement zette het denken in gang over een nieuwe invulling, die de balans in het gebied terug kon brengen. Die werd gevonden met een ingrijpende transformatie voor de nieuwe huurder Hudson’s Bay. Het gebouw is gestript, voorzien van een nieuwe gevel en uitgebreid. Een nieuwe parkeergarage maakte de metamorfose compleet. Het creatieve denkproces ging echter door: waarom het dak van de nieuwe garage niet gebruiken als bouwlocatie voor wonen? Een uitdagend idee dat met een competitie in de markt werd gezet en die door AM werd gewonnen met het concept ‘UpMountain’.

De uitontwikkeling vond plaats in een dialoog met de toekomstige bewoners, volgens het I AM YOU-model voor co-creatie. De bouwenenvelop bood ruimte voor maximaal 55 woningen maar dit werden er uiteindelijk 45, met een grotere oppervlakte. Ook werd in goed overleg de zesde verdieping (van in totaal 12) omgezet van bergingen in maisonnettes. De aspirant-kopers werden uitgenodigd om samen met interieurarchitecte Mariska Jagt hun eigen woning op maat in te delen. Het luxe wonen is afgerond door royale balkons en terrassen aan het ontwerp toe te voegen. Daarmee is UpMountain een sprekend voorbeeld van hoe AM invulling geeft aan het strategische thema ‘Gelukkig Leven’: het ontwerp vormgeven vanuit de woonwensen van mensen.

AM - Inspiring Space Inspiring Space
Regulated by RICS
AM is onderdeel van Koninklijke BAM Groep NV © AM 2019