Het oplossen van complexe vraagstukken vraagt om het loslaten van machogedrag en het toelaten van integrerend - noem het vrouwelijk – denken. Column Ellen Masselink.

Inleiding
Ik ben niet de woordvoerder van de derde feministische emancipatiegolf. Ik wil juist ver bij het typische man vrouw denken vandaan blijven. Daarom spreek ik niet in termen van geslacht of in termen van strijd maar in termen van verbinding en kwaliteit. Of, helemaal anno nu, in termen van vaardigheden en competenties.

Waar staan we ergens in de ontwikkeling en de dynamiek van de wereld om ons heen? En waarom zijn de vrouwelijke waarden daarin belangrijk? Om dat te duiden begin ik bij een schets van enkele trends. Dit is overigens mijn persoonlijke selectie. Omdat ik deze herken en van belang vind voor het vak waar ik van houd: gebiedsontwikkeling.

De eerste waarneming gaat over een nieuw boeiend tijdperk, dan schets ik enkele relevante samenlevingsconcepten en sociaal culturele trends.

Vervolgens zoom ik in op een paar unieke kwaliteiten van vrouwelijk denken, de zakelijke resultaten die daarmee bereikt worden en wat de betekenis daarvan is voor AM en onze publieke en private samenwerkingspartners.

Het nieuwe boeiende tijdperk
De schrijver Daniel Pink zegt dat we al met één been in een nieuw tijdperk staan: “the last few decades have belonged to a certain kind of people with a certain kind of mind. Lawyers. Accountants. Engineers. But gone is the age of left brain dominance. The future belongs to a different kind of person with a different kind of mind.  We are moving now from an economy built on the logical, lineair,  computerlike Information Age to an economy which is built on the inventive, empathic, creative Conceptual Age.

Samenlevingsconcepten
De kennissamenleving en de netwerksamenleving zijn in mijn ogen voor het vak gebiedsontwikkeling van belang. In de kennissamenleving staat onder andere het verschuiven van verdienmodellen centraal. Vanuit onze eigen praktijk herkennen we dat allemaal. Ook de leerstoel gebiedsontwikkeling en Nederland Boven Water maken nadrukkelijk werk van het bedenken van nieuwe verdienmodellen die bijdragen aan haalbare exploitaties. In de netwerksamenleving staat het vormen van tijdelijke nieuwe allianties en coalities centraal. Nieuwe toetreders tot ons domein doen mee op basis van belang en niet op basis van de oude tijds termen als hiërarchie en macht.

Sociaal Culturele Trends
De sociaal culturele trends. Er zijn drie hoofdstromen. Ik noem ze alle drie even heel kort omdat ze niet los van elkaar gezien kunnen worden.

Generation Trends gaan over de karakteristieken van de verschillende generaties. Zo is het nu juist weer heel “cool” als je je weet te onderscheiden van je buurman in plaats van je aan te passen aan de massa. Je mag weer anders zijn. Denk ook aan de toenemende belangstelling voor personal branding die belangrijker gaat worden dan de corporate branding.

Societal Trends gaan over gedragsveranderingen. Gedragsverandering van mensen in onze turbulente en volatiele samenleving.  In dat verband speelt het belang dat we hechten aan de waarheid. We leven in een Multiple Truth  samenleving (wat is nu eigenlijk echt waar? we geloven alleen wat we met eigen ogen kunnen waarnemen; zie de toenemende televisieprogramma’s met fact checks). En daarin neemt het belang van authenticiteit aanmerkelijk toe.
De laatste van de drie gaat over Gender trends. We zien mondiaal een vervrouwelijking van de samenleving. In China ontstaat al heel duidelijk een “ entrepeneurial switch”. Het merendeel van de startende ondernemers in China is een vrouw. We zien dat de gender gap aan het sluiten is en soms is er zelfs sprake van een reverse gender gap. Op dit moment zijn er bijvoorbeeld nog nauwelijks mannelijke gynaecologen in opleiding. Bij de vervrouwelijking van de samenleving is er duidelijk sprake van voorkeuren voor andere waarden dan de afstandelijke zakelijkheid die we vanuit de jaren tachtig en negentig kennen.

Vrouwelijke waarden
Wat zijn nu die vrouwelijke waarden? Sleutelwoorden zijn dialoog, transparantie, reflectie en verbinden. Vrouwen hebben de natuurlijke neiging tot zelfreflectie. Een vrouw wil zich zichzelf en vooral haar innerlijk altijd doorontwikkelen om zich te bevrijden van gedrag dat haar niet meer dient.

De intuïtie is voor een vrouw een ongelooflijk belangrijke bron van informatie. Het is een niet rationele ingeving. Een vrouw luistert naar haar intuïtie en neemt op basis daarvan een besluit.

Een vrouw erkent dat eenvoudige oplossingen niet bestaan en lost, zegt de theoloog en psycholoog Karin Jironet, spanningen tussen tegenstellingen niet op door één van de uitersten te elimineren. Een vrouw integreert de tegenstellingen, ze draagt ze een tijdje met zich mee en laat het rijpen tot zich een betere zienswijze aandient. Een vrouw verbindt.

Onze praktijk
Wat betekenen al deze ontwikkelingen voor ons en voor onze projecten en onze bedrijven die lijden onder de gevolgen van de crisis. In mijn ogen is het een wake up call. Het gebeurt niet voor niets. Er zijn zoveel aanwijzingen naar eenzelfde richting. We worden gedwongen om het anders aan te pakken. Of we het willen of niet. Ik zie deze periode dan ook als uitgelezen kans onze zakelijke transacties op een feminiene manier – open, integrerend en verbindend – tegemoet te treden en de ego’s te dimmen.

Vrouwen. Wees in dit nieuwe Conceptuele Tijdperk niet bang anders te zijn en het anders te doen. Koester je authenticiteit. Koers op basis van je vrouwelijke kwaliteiten vol vertrouwen af op je zakelijke doel. Wij sluiten namelijk ook prachtige deals in mega projecten.

Waar wij aan moeten werken is de manier waarop we dat laten zien. Ons ego speelt een veel minder nadrukkelijke rol. We genieten liever in stilte van het uitstekende rendement dat we hebben gehaald, dat we zonder advocaten een zaak tot een goed einde weten te brengen of van een uiterst geslaagde acquisitie.

Wij heffen niet luidruchtig het glas en we weten niet eens hoe we ons op de borst moeten kloppen.

Mannen. Om de ogen van jullie geopend te krijgen, van jullie het zakelijke respect te krijgen en daarin volwaardig erkend te worden zonder dat wij zelf een mannelijke stijl aannemen,  zullen we nog een slag moeten maken. Steun ons hierin en sta ervoor open. Tenslotte glijden we samen het Nieuwe Conceptuele Tijdperk in.

Betekenis voor AM
Ook voor een bedrijf als AM is dit nog best lastig. Onze wereld wordt nu eenmaal gedomineerd door mannelijk denken en een mannelijke stijl. Maar: het bewustzijn is wel aangeraakt. Wij denken binnen AM na over de meest belangrijke competenties vanuit de ontwikkelingen die ik in dit verhaal heb geschetst. Het vermogen om te verbinden en te luisteren krijgt daarin een plaats. Evenals eigenschappen als bescheidenheid en een flexibele, open en onderzoekende geest. Dat geldt voor onze vrouwen en voor onze mannen. Wel een belangrijke eerste stap. Maar de zakelijke waardering blijft een punt van aandacht.
Zullen we afspreken dat we dit punt nog eens even laten rijpen en met ons meedragen? We vinden hier een antwoord op. Vanuit onze kracht. Dat weet ik zeker.

Ellen Masselink

Directeur AM Nieuwe Allianties

3 reacties